tirsdag 19. august 2008

Sommerferie 2008!

I sommer tok vi turen til Kreta! Det var en deilig avslappende ferie på 14 dager. Vi koste oss i varmen,og slappet av ved bassenget og ved sjøen! Men vi er ikke de som orker å ligge pal i sola i 14 dager,så vi leide bil og fikk sett litt av øya! Kjørte til et par flotte strender,den ene Elafonissis er bare helt fantastisk flott. Turkisblått hav,og rosa sand,flott!!!! Den andre stranda het Prevelli,den var nede i en elvemunning,og vi måtte gå 464 trinn for å komme ned(og vi måtte jo gå de opp igjen også,jeg var litt støl i leggene et par dager kan man si...) Det var flott der også,men det blåste forferdelig,og vi ble regelrett sandblåste det var litt grovkornet sand der..) Men på begge stedene var det flott å snorkle,så vi fikk sett en del små fisk og sjødyr.
Ellers var vi med på en tur til Knososs palaset,helt utrolig at det har ligget begravd under jorden i så mange år,for så å bli oppdaget og bevart så bra! Og med tanke på at det er over 4000år gamelt,og at de hadde innlagt vann og innedo,det er jo helt fantastisk!
Vi meldte oss også med på en sykkeltur,galskap kan man jo tenke når det er 35-40 varmegrader,men når man blir kjørt oppover og sykler 2 mil i nedoverbakke,ja da skjønner man at det ikke var så ille! Det var en guidet tur,med en artig kar fra Finland som guide! Han var veldig morsom,og hadde masse å fortelle og vise oss! Vi sykklet innom små landsbyer,og fikk omvisning i en liten kirke. Vi stoppet også opp å fikk kjøpe lokale produkter av olivenolje,honning og Raki på en landlig cafè!
Mat er jo viktig når man er på ferie,og vi spiste mye god mat. Prøvde oss på litt lokale retter med vekslende hell... Men stort sett var vi fornøyde med maten! Flere steder fikk man et lite glass Ouzo etter maten,og noen steder var den veldig god med en smak av lakris,mens andre steder tror jeg den var veldig hjemmelaget,og smakte bare fælt. Ooopaaa! Hehe! Gresk aften fikk vi også med oss,men gresk musikk og dans. Vi måtte jo selvfølgelig bli med på dansen,og det var jo litt artig!
Vi hadde noen turer til Chania,storbyen ved flyplassen! En fin by,med et stort marked hvor de solgte det meste! Artig å titte på alt de selger av nips og rariteter! Chania har også en flott gamel havn som er mer eller mindre bare restauranter og foretninger, fint å gå der å spasere!

Vi hadde hørt av startour guidene at det kunne være mulighet for spa mens vi var her. Så vi kontaktet guiden,og hun mente at det var et spa express i Platanias (30min spa.) Var vel ikke helt det vi hadde tenkt oss,men vi gikk dit for å høre. Det viste seg når vi kom dit at de hadde åpnet den store spa avdelingen den dagen,så det var muligheter for lengre timer,og flere typer behandlinger! Snakk om flax! Siste lørdagen fikk vi time til behandling begge to,og valgte da en one day relax and antistress behandling. Det begynte med 30min Hammam(tyrkisk steembad) og 60min body envelopment relax. Det var peeling,masasje og body mask. Deilig! Et kjempe flott spa senter,helt nytt! Dette skal bli et fast innslag på feriene fremover,hvis det er muligheter for det!
Kort sagt var ferien veldig innholdsrik,og vi fikk opplevd mye,samtidig som vi fikk slappet av og kost oss! Kreta er nok en plass vi kunne tenkt oss å dra tilbake til en gang!